Suurin piirtein näillä sanoin alkoivat opintoni katolilaisen Dōshishan yliopiston Japanin kulttuurin ja kielen opetuskeskuksessa. Meitä oli kerääntynyt saliin todennäköisesti parinsadan hengen verran, 65 prosenttia kiinalaisia, 20 prosenttia korealaisia, loput 15 sekalaisten mantereiden sekalaisista maista. Salin takaosassa istuivat jo puoli vuotta vaihdossa olleet, etuosassa me epävarmuuttamme kimmeltävät uutukaiset. Kaikki joka tapauksessa odottivat samaa asiaa: japanin kielen kirjallista tasokoetta.
Dōshishan
yliopisto jakaa opiskelijat yhdeksään eri japanin kielen taitotasoon.
Kuvittelin etukäteen tietäväni oman tasoni hyvin ja kokeen olevan tämän tason
kysymysten osalta läpihuutojuttu. Sain mitä tällä asenteella ansaitsinkin. Me
kaikki tarvitsemme muistutuksia huonoudestamme, jotta osaisimme pyrkiä yhä
korkeammalle, ajattelin nyreänä ryystäessäni kokeen jälkeen tulista raamenia
yliopiston läheisessä ravintolassa.
Seuraavana
aamuna löysin itseni suullisen kielitaidon kokeesta istumassa kahden opettajan
edessä ja yhden korealaisen ja yhden ruotsalaisen välissä. Kiitos Helsingin yliopiston
opiskelijoiden hyvän maineen, opettajat olivat jo etukäteen vakuuttuneita
japanin kielen taidoistani. Päädyimmekin enimmäkseen juoruamaan aiemmin Dōshishalla
vaihdossa olleista Helsingin yliopiston opiskelijoista. Opettajat olivat myös
tasokokeeni perusteella täysin vakuuttuneita siitä, että aion suorittaa JLPT:n
(日本語能力試験
/ Japanese Language Proficiency Test) ylimmän tason joulukuussa. He olivat
asiasta niin varmoja, että onnistuivat vakuuttamaan minutkin.
Lukuun
ottamatta yliopiston virallisia seremonioita, kampuksen tiettyä arkkitehtuuria
sekä kirkkoon viittaavia tiloja katolilaisuus ei ole kovin vahvasti esillä Dōshishassa.
Olen nähnyt täällä muun muassa muslimiopiskelijoita, ja uskoisin muidenkin
uskontojen olevan edustettuina. Muutenkin opiskelijakunta on varsin
monikulttuurista, joskin eräällä erittäin selvällä painotuksella. Omalla
luokallani on lisäkseni yksi indonesialainen, yksi sveitsiläinen, kaksi
korealaista ja 12 kiinalaista. Tästä voi vetää aika suoria yhteyksiä
vaihto-opiskelijoiden kansallisuusjakautumaan muutenkin.
Nyt kun
lukuvuosi on parin orientaatioviikon jälkeen (papereiden pyörittelyä, asioiden
vääntämistä rautalangasta, kurssi-ilmoittautumisia) todella pyörähtänyt
käyntiin, elämä kampuksella on vilkastunut huomattavasti. Rakennusten käytävät
ja pihan täyttää jatkuvasti iloisena pulppuava puheensorina (useimmiten
japaniksi, mutta myös monilla muilla kielillä) ja ruokala on pahimpaan
ruuhka-aikaan niin täynnä, ettei sinne kannata yrittää tunkea ellei ole aivan
pakko. Kampuksen lammen karpit eivät enää tule tervehtimään sillalta alas katsovaa
avoimin suin, kuten orientaatioviikolla; ne ovat varmaan jo tottuneet siihen,
ettei sillalle tuleva satunnainen kulkija ole aikeissa ruokkia niitä.
Myös
minun elämäni on vilkastunut uuden lukuvuoden myötä. Tai mahdollisesti pitäisi
sanoa sen vaikuttaneen päinvastoin. Minulla ei enää ole yhtä paljon aikaa
seikkailla vastuuttomasti ympäri Kiotoa tai varsinkaan muuta Japania nyt, kun
elämäni täyttävät maanantaista perjantaihin oppitunnit, läksyt ja niiden
lisäksi vielä opiskelu.
En
kuitenkaan valita. Olen pitkään Helsingin yliopistossa ja myös yliopiston
ulkopuolisessa elämässä saanut keskittyä toiseen suurimmista
kiinnostuksenkohteistani, ja nyt on pitkästä aikaa aika keskittyä ihan
tosissaan siihen toiseen. Tämä on ehkä paras mahdollinen tapa saattaa loppuun
päiväni opiskelijana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti