The
Premium Malts on mielestäni Japanin paras olut.
Sillä
sattuu olemaan myös sama valmistaja kuin aiemmin ylistämälläni viskillä,
Hibikillä.
Ja
kuten Yamazakin tislaamolle, myös Suntoryn olutpanimoille on mahdollista tehdä
vierailuja.
Ja
sattuu olemaan myös niin, että yksi mahdollinen vierailukäynti on 1,5 tunnin
mittainen koulutuskäynti ja maistelu liittyen yksinomaan The Premium Malts
-olueen.
Yhtälön
lopputulosta ei tarvitsekaan varmaan sen kauempaa arvailla.
Suntoryn Musashinon olutpanimo sijaitsee varsin kätevän matkan päässä Kōenjista: hetki
Chūō-linjalla, toinen Musashino-linjalla, ja pian silmien edessä jo nouseekin
Suntoryn kookas, valkoinen panimorakennus. Kello 11 arkiaamuna oli hyvä aika
tutustumiskäynnille sikäli, että muita kävijöitä oli alle puolet siitä
määrästä, mitä voisi olla.
En
jaksa yllättyä siitä, että olen ryhmän ainoa ulkomaalainen. Sen sijaan keskityn
maistamaan eteemme kannettuja käyttämiä maltaita ja haistelemaan
humaloita. Kiinnostavaa tässä ideassa on se, että rinnakkain on asetettu The
Premium Maltsiin käytetyt maltaat ja humalat ja yleensä japanilaisiin oluisiin
(siis myös Suntoryn muihin tuotteisiin) käytetyt maltaat ja humalat. Erot
mauissa ja tuoksuissa ovat merkittäviä. Minulle humalat tuovat mieleen ennen
kaikkea kotoisen katajapöheikön, japanilaiset taas pitävät tuoksua
vastenmielisen pistävänä. Kulttuurierot voivat olla myös tällaisia.
En ole
koskaan vaivautunut lukemaan The Premium Maltsin tuoteselostetta, joten yllätyn
siitä, että sekä maltaat että humalat ovat kotoisin Japanin sijaan Tshekistä.
Viskeistään poiketen Suntory ei ole edes pyrkinyt tuomaan The Premium Maltsiin
mitään varsinaisesti japanilaista elementtiä. Japanin olutkulttuuriin yhtiöllä
on silti ollut vaikutus: se nimittäin valmisti Japanin markkinoille ensimmäisen
kotikäyttöön tarkoitetun japanilaisen tölkkioluen. The Premium Malts,
alkuperäiseltä nimeltään Malts Premium, taas oli ensimmäinen yritys tehdä Japanissa
eurooppalaistyylistä olutta raaka-aineiden alkuperämaata myöten.
Ja
sitten on tietysti se puhdas, japanilainen lähdevesi, josta Suntory on täällä
aivan yhtä ylpeä kuin Yamazakin tislaamollakin.
"Hienostunut
kukkaistuoksu, syvä täyteläinen maku ja umami" (華やかな香、深いコクと旨み) on slogan, jonka
kuulemme koulutuksen aikana yhä uudestaan ja uudestaan. Itse asiassa niin
usein, etten voi välttyä ajattelemasta sen toistoa pyrkimyksenä hienovaraiseen
aivopesuun.
Yksi
asia, josta Suntoryssa kuitenkin pidän, on se, että aina kun yritän nauraa sen
mainostempauksille tai konsepteille, ne onnistuvat osoittamaan pitävänsä paikkansa.
Maistelussa
lasimme täytetään The Premium Maltsilla suoraan hanasta. Oluen rinnalle on
asetettu pieniä syötäviä, joista kukin tukee oluen tiettyä piirrettä. Tämä on
ideana varsin onnistunut. Oluen nauttiminen esimerkiksi pehmeän
ananasmarmeladin kera todella korostaa sen kukkaisia piirteitä – ja kun ne on
kerran maistanut tällä tapaa, ne tulee seuraavalla kerralla maistamaan myös
ilman ananasmarmeladia.
Tumma
The Premium Malts, jota ei oppaan mukaan vielä ole saatavana tölkkiversiona
(mutta jonka itse asiassa näin kyllä myynnissä Kiotossa), ei jää kauas
tshekkiläisistä esikuvistaan. Ennen kaikkea olut on täyteläinen, voimakkaan
mämminen ja täynnä tummia aromeja. Siinä maistuvat
ensiluokkaiset maltaat ja terve kunnianhimo.
Lopuksi
meitä kehotetaan maistamaan vaaleaa The Premium Maltsia tölkistä. Maku poikkeaa
hanaversiosta huomattavasti, minkä jälkeen meidät opetetaan kaatamaan olut
lasiin siten, että se maistuu lähes samalta kuin ravintolan hanasta
valutettuna. Jälleen konsepti, jolle etukäteen hymähtelin ja joka kuitenkin
osoitti pitävänsä täysin paikkansa.
Tämä on
toinen kerta, kun Suntory on onnistunut yllättämään,
ehkäpä jopa niin sanotusti "viemään minua". En pidä tätä ole ollenkaan pahana
asiana. Itse asiassa toivoisin sitä tapahtuvan alkoholijuomatuottajien - erityisesti suurten sellaisten - kohdalla
useamminkin.
Ja
kuten käynti panimolla osoittaa, Suntory oikeasti välittää ympäristöstä ja näkee
paljon vaivaa (ja kuluttaa rahaa) mahdollisimman luontoystävällisen tuotannon
takaamiseksi. Vaikka se ei vaikuta tuotteisiin, minun silmissäni se nostaa
yhtiön arvoa melkoisesti. Minulta ei heru valtavasti sympatiapisteitä
Bordeaux’n tietyille ylihintaista viiniä tuottaville tiloille, jotka
esimerkiksi pyörittävät jatkuvasti helikoptereita tarhojensa yläpuolella torjuakseen
ei-toivottua kastetta mutta taatakseen periaatteessa tuotantoprosessin "perinteisillä menetelmillä" kemiallisen kikkailun sijaan.
Ei
tosin ehkä pitäisi sanoa tätä ennen kuin olen vieraillut tämän kuun lopussa Tomi no okan viinitilalla ja samalla Hakushun viskitislaamolla. Ne
tulevat myös merkitsemään omien alkoholijuomiin liittyvien opiskelukokemusteni päättymistä Japanissa ainakin
joksikin aikaa.
Tätä
ennen aion kuitenkin nauttia oikealla tavalla lasiin kaadetusta The Premium
Maltista. Ja
tietysti ennen kaikkea sen kukkaisesta
tuoksusta ja syvästä täyteläisyydestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti