Kapea
polku johtaa keskelle pientä metsikköä. Sen alkuun on pystytetty lintukartta,
jossa kerrotaan, mitä lintuja metsikössä elää. Pitkin polkua seisoo tauluja,
joille on painettu tietoa muun muassa lintujen äänistä ja talvehtimisesta.
Metsän reunassa lepäävän lammen yllä siintävät Japanin eteläiset Alpit samalla
kun sitä reunustavien puiden lomasta pulppuaa lintujen keväinen laulu. Nämä
äänet vuorten ympäröimässä maisemassa ovat niin rauhoittavia, että kaikki muu
ympärillä unohtuu hetkeksi.
Tässä
ympäristössä ei ihan heti arvaisi, että olen vierailemassa viskitislaamolla.
Japanissa
viskiä tuotetaan monenlaisissa paikoissa. Helmikuussa vierailemani Suntoryn Yamazakin tislaamon alkuperäinen viskimestari
Masataka Taketsuru perusti 1930-luvulla oman tislaamonsa Hokkaidōlle, koska
piti Japanin pohjoissaarta kaikkein eniten Japanissa ilmastoltaan Skotlantia vastaavana.
Näin syntyi Nikka, Suntoryn ohella kansainvälisesti tunnetuin japanilainen
viskinvalmistaja. Usein sanotaankin, että Nikka tislaa "Japanin skottilaiset"
viskit, Suntory taas "Japanin japanilaiset". Viskialalla on myös runsaasti kansainvälisesti
hieman pienempiä toimijoita: esimerkiksi paremmin olutvalmistajana tunnettu
Kirin tislaa viskiä Fuji-vuoren juurella, Tokion lähellä Saitamassa toimiva Chichibu taas ei kansainvälisellä tasolla pidä hirveästi melua itsestään, mutta tislaa varsin laadukkaita viskejä sekin.
Hakushū on kuitenkin tislaamoiden joukossa omaa luokkaansa.
Hakushūn
viskitislaamo poikkeaa monella tapaa Yamazakin tislaamosta. Yamazaki sijaitsee
Kioton ja Osakan välissä, siis alueella, joka suorastaan kuhisee ihmisiä ja
jossa käy myös enemmän turisteja kuin missään muualla Japanissa. Yamanashin prefektuurissa
sijaitseva Hakushū puolestaan on kaukana kaikesta asutuksesta. Lähimpään
suureen kaupunkiin Kōfuun on matkaa junalla yli 40 minuuttia, ja itse
tislaamoalue ei ole saavutettavissa julkisin kulkuneuvoin. Kobuchizawan
pieneltä juna-asemalta kestää taksilla hieman yli kymmenen minuuttia Hakushūn
tislaamolle.
Junamatkalla
horisontissa siintää Fuji-vuori. Taksissa istuessa mieli muuttuu hyvin
levolliseksi eteläisten Alppien reunustamia idyllisiä vuorimaisemia
katsellessa.
Aivan
kuten Suntoryn perustaja Shinjiro Torii päätyi vuonna 1923 perustamaan Japanin
ensimmäisen viskitislaamon Yamazakiin sen kuuluisan ja hyvälaatuisen veden
vuoksi, Suntory perusti Hakushūn tislaamon keskelle metsää tasan 50 vuotta
myöhemmin alueelle, joka on tunnettu raikkaasta ja puhtaasta vedestään. Maailmanlaajuisestikin
harvinaisen korkealla sijaitsevan "metsätislaamon" lisäksi Hakushūssa pullotetaan
lähdevettä. Niin no, Suntoryhan on tunnetusti "水と生きるサントリー" (Mizu to ikiru
Santorii), Veden kanssa elävä Suntory.
Luonto
on tärkeä tekijä Hakushūn ympäristössä. Tislaamon filosofian mukaan vain
hyvinvoivassa luonnossa voi valmistaa hyvää viskiä, ja vastaavasti metsässä,
joka voi hyvin, elää myös lintuja. Tämä on yksi syy siihen, miksi tislaamolta
on varattu kokonainen oma palsta lintualueeksi. Suntory järjestää alueella
kaksi kertaa kuussa linturetkiä ja pitää yllä myös infosivua Japanin linnustosta. Lisäksi tislaamo myös keskittyy mahdollisimman
ympäristöystävälliseen viskinvalmistukseen. Tässä mielessä se pyrkii elämään
harmoniassa ympäröivän luonnon kanssa.
Hakushūn
vierailijamäärät ovat ilmeisesti huomattavasti pienempiä kuin Yamazakissa.
Siitä huolimatta tislaamoalue on merkittävästi laajempi: sillä sijaitsevat
paitsi tehtaanmyymälä In the Barrel ja ravintola White Terrace (jonka
ruoka-annokset on suunniteltu siten, että ne sopivat hyvin yhteen viskien kanssa, ei tosin onneksi raakana nautittuna), myös kolmikerroksinen viskimuseo,
joka kertoo Suntoryn historian lisäksi viskinvalmistuksesta ja maailman
viskeistä yleensä. Museossa pääsee myös esimerkiksi astumaan sisään viktoriaanisen Englannin tyypilliseen baariin.
Iwaten prefektuurin Tōnon (jossa olin syksyllä NHK:n tsunami-dokumentin kuvausten yhteydessä) tarustossa on kertomuksia mayoiga-taloista; suurista, vieraanvaraisista kartanoista, jotka yhtäkkiä ilmestyvät vuorilla eksyneen ja väsyneen matkalaisen eteen tarjoten lämmintä ruokaa ja leposijan. Museon kolmen kerroksen läpi kävellessä olo on epätodellinen. Kuinka usein tulee käyneeksi huippumuseossa tai -ravintolassa keskellä metsää?
Itse kierros tislaamolla on hieman monipuolisempi kuin Yamazakissa. Viskinvalmistuksen prosessia avataan tarkemmin, kypsytystynnyreiden säilytyshalli on suurempi, ja videon kautta pääsemme myös seuraamaan viskin sekoittajia, siis lopullisen viskin valmistajia, työssään. Satojen pienten viskinäytteiden ympäröimät valkotakkiset japanilaiset tekevät huikeaa työtä, joka edellyttää terävää makuaistia ja herkkyyttä vivahteille. Ja ehkä kestävää viskipäätä.
Iwaten prefektuurin Tōnon (jossa olin syksyllä NHK:n tsunami-dokumentin kuvausten yhteydessä) tarustossa on kertomuksia mayoiga-taloista; suurista, vieraanvaraisista kartanoista, jotka yhtäkkiä ilmestyvät vuorilla eksyneen ja väsyneen matkalaisen eteen tarjoten lämmintä ruokaa ja leposijan. Museon kolmen kerroksen läpi kävellessä olo on epätodellinen. Kuinka usein tulee käyneeksi huippumuseossa tai -ravintolassa keskellä metsää?
Itse kierros tislaamolla on hieman monipuolisempi kuin Yamazakissa. Viskinvalmistuksen prosessia avataan tarkemmin, kypsytystynnyreiden säilytyshalli on suurempi, ja videon kautta pääsemme myös seuraamaan viskin sekoittajia, siis lopullisen viskin valmistajia, työssään. Satojen pienten viskinäytteiden ympäröimät valkotakkiset japanilaiset tekevät huikeaa työtä, joka edellyttää terävää makuaistia ja herkkyyttä vivahteille. Ja ehkä kestävää viskipäätä.
Muutamat
vierailijoista sen sijaan eivät kestä säilytyshallin tynnyreistä haihtuvaa varsin
voimakasta, makean maltaista tuoksua, joka on mahdollista myös maistaa kielellä
ilmaa suun kautta hengitettäessä. Tämä sama maku kuitenkin on havaittavissa
aivan selvänä itse viskeissä. Tämänkertaisessa maistelussa meille tarjotaan kahta
viskiä: Hakushūn mallasviskiä (ilmeisesti varsin nuorista tisleistä, koska ikää
ei ole ilmoitettu) ja 12-vuotiasta Hakushūta. Kumpikin joko mizuwari-versiona
eli lähdevedellä jatkettuna (joka on hyvin, hyvin tyypillinen japanilainen
viskinnauttimistapa) tai soodawari-versiona eli soodavedellä jatkettuna. Pakko
todeta, että yllätyksekseni varsinkin Hakushū-mallasviskin kohdalla tämä toimi
ihan hyvin. 12-vuotiaan savuisuus taas pääsee mielestäni paremmin oikeuksiinsa
raakana nautittuna; soodan joukossa savu tuntuu ylimääräiseltä elementiltä, minkä
lisäksi sooda laskee huomattavasti viskin hedelmäisyyttä.
Drinkkisuosituksena
meille ehdotetaan mallasviskin kaatamista samaan lasiin soodaveden kanssa
suhteessa 1:4 ja lisäämään sekaan runsaasti jäitä ja tuoretta minttua. 12-vuotiasta oppaamme kehottaa kaatamaan tilkan
jäätelöannoksen päälle ja katsomaan, miltä lopputulos tuntuu. (Pidän silti
erikoisimpana nauttimistapana aiemmin mainitsemaani Yamazakin jatkamista lämpimällä vedellä.
Hämmästyttävintä ideassa on se, että se oikeasti toimi kokeillessani ihan
hyvin. Toki tässäkin kypsytysvuodet valuvat hukkaan sitä karvaammin, mitä enemmän niitä on...)
Varsinaisen
maistelun jälkeen käytössä on maksullinen maistelutiski. Helmikuussa jätin
maistamatta 30-vuotiaan Hibikin ja olen siitä asti miettinyt, mitä minulta
mahtoi jäädä kokematta. Tällä kertaa tiesin siis, mitä tilata. Pian eteeni
kannettiin kolme viskilasia: yhdessä oli vuoden 2013 Hakushūn sherry caskia
(saatavilla vain tislaamolla), yhdessä 21-vuotiasta Hibikiä ja yhdessä
30-vuotiasta.
Sherry
cask olikin kypsytystynnyrinsä mukaisesti hienostuneen sherryinen: makea tuoksu
ja aimo annos rusinaa. Maultaan se oli myös täyteläinen ja pehmeän tamminen, mutta
näitä ominaisuuksia leikkasi nuoren viskin ärhäkkä puraisu. Tämä efekti
kuitenkin hävisi lisättyäni lasiin – japanilaisittain – tilkan vettä. Aloin
vähitellen ymmärtää, missä mizuwari-villityksessä on kyse.
Hibiki
21 oli minulle tietysti jo vanha tuttavuus, mutta se oli vielä suurenmoisempi
kuin muistin ja nousi tällä kertaa suosikkiviskikseni. Pehmeän makea,
eksoottisen hedelmäinen ja tasapainoinen tuoksu lupasi jo paljon, mutta pyöreä,
täyteläinen, hyvin runsas, pitkä ja tasapainoinen maku vei kerta kaikkiaan
mennessään. Kuten Lost in Translationin viskimainoksen ohjaaja
Hibikistä toteaa: あなたの古い友達と会うように(anata no furui tomodachi
to au yō ni), kuin tapaisit vanhan ystäväsi.
Tämä
sai odottamaan 30-vuotiaalta sitäkin enemmän. Ja itse asiassa tuoksu olikin
hyvin lupaava: siinä missä pidän jo 17-vuotiasta Hibikiä vastustamattomana ja
21-vuotiasta kerrassaan lumoavana, Hibiki 30 olisi pitänyt minut paikoillani jo
pelkän tuoksunsa puolesta tuntikausia. Sen tasapainoisen runsas, hedelmäinen
pehmeys tuntui tavoittavan uusia kerroksia toinen toisensa jälkeen. Karamellia
ja eksoottista hedelmää muistuttavat vivahteet kietoutuivat samettisena yhteen
hienoisen tammisuuden kanssa muodostaen rauhoittavan harmonian, samanlaisen
joka lepää Hakushūn tislaamon vuorien ympäröimässä maisemassa, jossa
sellaisella asialla kuin aika ei ole mitään tekemistä tämän hetkellisen
ikuisuuden kanssa. Oli aivan kuin olisin kerta toisensa jälkeen erottanut yhä
selvemmin, millaista laulua kaiku (jap. 響, hibiki) mukanaan kantoi, ja joka kerta kuullut siinä yhä hurmaavampia ja hienompia vivahteita.
Lopulta
nostin lasin huulilleni.
Enkä
oikein tiedä, mitä sanoa. Monet asiantuntijat sanovat, ettei yli 20-vuotiaita sekoiteviskejä kannata juoda, sillä puun maku
on näissä viskeissä usein liian vahva (toki poikkeuksia tähän on lukuisia ja taas lukuisia). Hibiki 30 maistui hyvin kypsältä, samalla
tavalla kypsältä kuin kypsä punaviini, ja sen maku viipyili suussa todella pitkään. Mutta se tuntui myös hyvin vahvasti tammiselta ja jopa hieman tanniiniselta. Jo 12-vuotiaassa Hibikissä on käytetty
30-vuotiaita tisleitä, joten oletan, että Hibiki 30:ssa on mukana myös yli
30-vuotiaita, mahdollisesti jo varsin puumaisia tisleitä. Ollakseni rehellinen Hibiki 30 oli kaikessa runsaudessaan
mielestäni suurenmoinen viski, mutta en voinut silti olla varsinkin todella upean tuoksun jälkeen ajattelematta, että tässäkö tämä todella oli. Tähän arvioon
vaikuttaa tietysti myös hintavertailu: Hibiki 21 maksaa 0,7 litran pullolta 21
000 jeniä eli vähän alle 200 euroa, Hibiki 30 puolestaan 105 000
jeniä eli vähän alle tuhat euroa. Ja vielä vanhemmista tisleistä valmistettu
Hibiki 35 kymmenkertaisesti: hieman alle 10 000 euroa. Mutta se on jo
harvinaisuus, jota ei löydy edes tislaamon maistelulistalta.
Maistelutiskin
listalta löytyy toki kaikkea muutakin kiinnostavaa. Esimerkiksi Hibiki 17 on
saatavana valkotammi-, sherrytynnyri-, mizunara (japanintammi)-, savu-, ja jyväviskiversioina,
Yamazaki taas single cask -versioina vuosilta 1986 ja 1995. Samoin 12-vuotiaasta
Yamazakista ja Hakushūsta on erilaisia kypsytysversioita, ja listalla ovat
edustettuna varsin edulliseen hintaan myös Suntory-omisteisten skotlantilaisten
tislaamojen viskit.
Tunsin
pientä haikeutta jättäessäni taakse Hakushūn lumoavan metsätislaamon ja sen
ajattoman tunnelman. Tämä tarkoitti myös minun hyvästejäni japanilaisille viskitislaamoille pitkäksi aikaa.
Kun
hörpin hiljakseni 12-vuotiasta Hakushūta tislaamon lahjoittamasta viskilasista,
mieleni täyttää lämpö ja muistot hetkistä metsätislaamolla, jonka raikkaasta
vedestä ja ensiluokkaisista maltaista nyt juomani viskikin on lähtöisin. Kunpa
kaikki maailman suuryhtiöt ylläpitäisivät alueellaan lintujensuojelumetsää. Eläisimme
varmasti huomattavasti paremmassa maailmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti