Haluan
nähdä lisää japanilaisia viinitiloja. Haluan juoda lisää japanilaista viiniä.
Ja haluan käydä vielä uudestaan Tomi no okalla.
Tämänkaltaiset
ajatukset poukkoilevat mielessäni, kun on kulunut viikko siitä, kun jätin
taakseni Yamanashin viinialueen.
Olen
Japanissa ehtinyt käydä yhdellä olutpanimolla ja kahdella viskitislaamolla.
Kokemukset ovat olleet hyvin ainutkertaisia ja kiinnostavia. Itse juomat
puolestaan ovat aivan huikeita ja ylittäneet odotukset kerta toisensa jälkeen.
Keskellä
japanilaisen viinitilan tarhoja olo on omalla tavallaan epätodellinen. Vähän
kuin sekoitus Eurooppaa ja Japania: kyltissä lukee Chardonnay, mutta myös シャルドネ (sharudone). Tarhoja ympäröivät kirsikankukat
ja vuorisen maiseman tunnistaa välittömästi Japaniksi. Silti valtaosa
rypälelajikkeista ja samalla köynnöksistä on Ranskasta.
On
mahdollista, että Tomi no okan vierailuuni liittyvä kirjoitus tullaan näkemään
eräässä yhteydessä painetussa muodossa, mistä syystä tällä kertaa keskityn
sisältöön, jota tuossa kirjoituksessa ei enimmäkseen nähdä. Ja hyvä näin, sillä
kirjoitan nyt pääasiasta: itse viinistä.
Vuorisessa
Yamanashin prefektuurissa sijaitseva, vuonna 1909 perustettu Tomi no oka on
nimensä mukaisesti (登美の丘, "kauniin kiipeämisen kukkula"), no, kukkula. Sen viljelysalueet sijaitsevat
400–600 metrissä, ja kumpuilevasta maasta johtuen tarhoilla vallitsee erilaisia sääolosuhteita ja maaperätyypitkin vaihtelevat, mikä puolestaan tekee tietyt palstat suopeammiksi toisille lajikkeille ja tietyt taas toisille. Tilalla
tehdään jatkuvasti analyyseja parhaiden mahdollisten istutus- ja kasvatusolosuhteiden
löytämiseen. Parhaimpiin viineihin tarkoitetuille köynnöksille on perinteiseen tyyliin varattu omat,
parhaina pidetyt, hyvin rajoitetut kasvualueensa.
Tomi no
oka valmistaa vakituisesti noin kahtakymmentä eri viiniä, mutta erilaisia kokeiluja ja
vain tilalla myytäviä erikoisviinejä löytyy myös useita. Hyvänä esimerkkinä
tästä mainittakoon hieman eksoottisista rypälelajikkeista kuten Bijou Noir,
Cabernet Suntory tai Riesling Forte tehdyt viinit. Näiden rinnalla Japanin
tunnetuimmat lajikkeet Kōshū ja Muscat Bailey A ovat viiniharrastajien
peruskauraa: esimerkiksi Riesling Fortea (risteytys Kōshū Sanjakusta ja Rieslingistä)
ei viljellä muualla kuin Tomi no okalla, mistä syystä sen vuosikerrat myyvät varsin
nopeasti loppuun. (Cabernet Suntoryn kehittänyttä yhtiötä ei tarvinne kauaa
arvailla.)
Odotukseni
Tomi no okan viinejä kohtaan olivat kaiken kuulemani perusteella korkeat. Silti käynti ilahdutti minua vielä enemmän kuin kuvittelin.
Esimerkiksi tynnyrikypsytetty kōshū 2010 oli aivan huikea
osoitus siitä, mihin oikeanlaisessa maaperässä kasvaneista rypäleistä tehty
viini voi yltää. Runsas, kermainen, hienostuneen tamminen ja täyteläinen, mutta silti hillitty ja moniulotteinen viini, jossa
riittää rakennetta kypsytykseen ja haastavammillekin ruoille.
Vielä
suuremman vaikutuksen teki chardonnay 2009 (palkittu myös kullalla Ranskassa Les citadelles du vinissä ja Chardonnay du mondessa).
Kyseessä on todella hienostunut ja moniulotteinen chardonnay, jossa sur lie ja
tammikypsytys sekä osittainen malolaktinen käyminen on osattu pitää järkevissä mitoissa. Tammi on integroitunut makuun
hyvin luonnollisena, se on nimenomaan tukemassa viiniä sen sijaan että se
määrittelisi viinin. Kōshūn tavoin runsas mutta hillitty.
Bijou Noir
oli minulle rypäleenä uusi tuttavuus. Omaan makuuni Tomi no oka bijou noir 2009
oli ihan hyvä viini, mutta ei hintansa (3675 jeniä) arvoinen. Melko
vahvat tanniinit ja tammi, aromeissa varsinkin mustikkaa ja mustaherukkaa. Mieleen
tuli voimallisen hedelmäinen malbec, joka hyötyisi vielä parin vuoden
kypsytyksestä mutta ei pysty tarjoamaan enää hirveästi enempää. Sinänsä toki
kuriositeettina kiinnostava tapaus.
Enemmän
sen sijaan tarjosi Tomi no oka -punaviini 2009. Blendi (Merlot-Cabernet
Franc-Cabernet Sauvignon-Petit Verdot) tuo ehkä ensimmäiseksi mieleen Bordeaux'n tai uuden maailman, mutta itse viini ei muistuta kumpaakaan. Rakenteeltaan oikein sujuva viini ei
ollut tuhti, mutta siitä löytyi jopa hieman kuorikontaktin tuomaa umamia aromimaailman tumman
marjaisuuden ohella. Todella kiinnostava ja taitavasti blendattu viini.
Varsin
kiinnostava tapaus oli myös Nigori roze ("samea rosee") 2012 cabernet
sauvignon. Nimensä mukaisesti viini on samea, sillä se ei ole käynyt läpi
viimeistä suodatusta. Käyminen on keskeytetty, minkä seurauksena viini on makea ja melko vähäalkoholinen.
Maku on uskomattoman luonnollinen ja pakoton ja tuo mieleen miellyttävät hetket
FRV 100:n kaltaisten vin naturel -suuntaa
edustavien makeiden viinien parissa. Hyvässä mielessä erittäin helppo ja
laadukas rosee, jossa tärkeämpää on itse viini kuin sen analysointi.
Kertakaikkisen
sensaatiomainen oli Tomi no okan lippulaivaviinisarja Tomi. Laadukkaimmat rypäleet on
valittu tilan parhaimpana pidetyn kasvualueen köynnöksistä ja kypsytetty sitten pienissä,
uusissa ranskalaisissa tammitynnyreissä. Näillä taustatiedoilla odotin lähinnä hallitsematonta, ylitsepursuavaa uutos- tammi- ja hedelmäpommia (joihin olen uuden maailman tämän hintaluokan viineissä tottunut), mutta Tomissa oli kyse jostain aivan muusta. Tuloksena (valkoinen Tomi 2009) nimittäin on
yksi moniulotteisimmista, tasapainoisimmista, yllätyksellisimmistä ja
aromikkaimmista maistamistani chardonnaysta. Kypsytys tulee ainoastaan tekemään
hyvää tälle viinille. Pitkä, tumman marjainen, tasapainoinen, runsas, todella
hyvän napakan rakenteen omaava tyylikäs punainen Tomi 2008 (Cabernet
Sauvignon-Merlot-Petit Verdot) oli hillityssä hedelmäisyydessään ja pitkässä suklaisessa jälkimaussaan kertakaikkisen hurmaava. Näitä viinejä
tuotetaan tilan mukaan vain parhaina vuosina. Se selvästi kannattaa.
Sokerina
pohjalla maistoin Tomi no okan ylpeyttä, makeaa viiniä jalohomeen tartuttamista
rypäleistä. Tomi Noble d’Or 2002 (Riesling) on tähän ikään ehdittyään heittänyt
hyvästit hapokkuudelle, mutta se ei tunnu tippaakaan raskaalta - joskaan kovin pitkään en itse tätä viiniä enää kellarissa säilöisi. Aromeissa
mukana hyvää, kuivattua hedelmää, sahramia, raikasta appelsiinin kuorta. Upea,
täyteläinen ja pitkä jälkiruokaviini, jonka maku suussa kelpasikin poistua
tilalta erittäin hyvillä mielin.
Tomi no
okan viinit ovat sananmukaisesti "japanilaisia viinejä" (日本ワイン) "japanissa
valmistettujen viinien" (日本産ワイン) sijaan. Niissä on eräs piirre, joka tekee
niistä aidosti japanilaisia: kasvuympäristöään ja kulttuuriaan ilmentäviä. Tämä
piirre on havaittavissa niin aistein kuin hieman tulkinnanvaraisemmin
löydettävissä myös viinien sielusta. Tämä piirre tekee näistä viineistä
kauniita, nautittavia ja merkityksellisiä. Ja siitä,
mikä tämä piirre on, saa lukea sitten myöhemmin painetussa
muodossa.
Mutta
sitten huonot uutiset.
Tomi no
okan viinit onnistuivat vakuuttamaan minut siitä, että Japanin
laatuviinituotanto pärjää parhaimmillaan aivan hyvin vanhan maailman hyville viinille.
Mutta kuten Euroopassa, myös Japanissa laatuviinin tuottaminen maksaa.
Toki
esimerkiksi Bordeaux’n muutama yliarvostettu tila on nostettu
maailmanmaineeseen, jossa (stereotypian mukaan) kiinalaiset tarjoavat tilojen
viineistä käsittämättömiä summia ostaakseen itselleen statusta ja
sekoittaakseen sen sitten coca colaan, ja kysyntähän luonnollisesti määrittelee
hinnat. LVMH-konsernin ylihintaisten mutta hintaansa nähden parhaimmillaankin ok-tasoisten samppanjoiden hinnalla
saa monta kertaa laadukkaampaa samppanjaa vähemmän tunnetummilta tuottajilta.
Näissä paremmissa viineissä ei maksakaan brändi tai markkinointi vaan itse viini:
raaka-aine, viinin valmistus ja varastointi.
On
selvää, että japanilaisista viineistä ei ole myymään brändillään, joten hinta
muodostuu väistämättä itse viinistä eli maasta, tarhoilla ja kellarissa tehdystä työstä sekä varastoinnista. Tuntemattomillakin samppanjatuottajilla (kuten
muillakin eurooppalaisilla laatuviinitaloilla) on takanaan todella
suuri valtti: alkuperäismerkintä eli valmistusalueen tuoma "brändi" ja
perinteet, jotka taas puuttuvat täysin japanilaisilta viineiltä.
Tämä on
todella sääli, sillä japanilaisilla viineillä olisi paljon tarjottavaa
viinimaailmalle. Toki maahantuontikustannukset nostaisivat viinien hintoja
huomattavasti ja sikäli ymmärrän, ettei niitä juuri tuoda Eurooppaan. Suuri
sääli on sen sijaan se, että monet japanilaisetkin juovat ennemmin maahantuontikustannusten
seurauksesta erittäin kalliita eurooppalaisia viinejä (beaujolais nouveau maksaa pahimmillaan 3000 jeniä, eikä tämä ollut vitsi) kuin kokeilevat oman
maansa laadukasta viinituotantoa.
No,
kukapa minä olen kenenkään viinitottumuksia kritisoimaan.
Joka
tapauksessa, kun maailmalla leviää yhä enemmän "kansainvälinen tyyli" ja yhä
useammat viinitalot taipuvat tämän tyylin noudattajiksi ja kilpailevat itse
viinipullon sisällön sijaan lähinnä etiketeillä ja pyrkivät kalaselemaan pisteitä Parkerilta, on kertakaikkisen upeaa löytää
persoonallisia ja moniulotteisia viinejä siellä, mistä niitä ei ehkä heti arvaisi löytävänsä. Panee vain miettimään, mitä kaikkea
Yamanashista ja muualta Japanista voikaan vielä löytyä.
***
Muutama
kommentti viineistä ja ruokasuosituksista niille (viinit hintajärjestyksessä,
pullokoko kaikissa 0,75 litraa ja kurssi euroon laskettu 6.4.2013):
- Muscat bailey A 2012, 1680 jeniä (n.
14 euroa). Simppeli,
kevyt ja heppoinen rakenne. Makeaa hedelmäisyyttä, vivahdus tummia marjoja.
Varmasti kiva piknik-viini hanamiin kirsikkapuun alle, mutta hinta yläkanttiin.
Ja kukatkin ovat jo varisseet sateen mukana alas. "Japanin beaujolais nouveau", jos minulta kysytään.
- Japan Premium kōshū 2011, 1680 jeniä (n.
14 euroa). Kiva, tyylipuhdas kōshu: hieman hapokas, aromimaailmassa
japanilaisia sitrushedelmiä ja pieni häivähdys persikkaa. Kestää taatusti
jonkin verran makuja, mutta ennen kaikkea suosittelisin kevyille japanilaisille
ruoille, erityisesti korkeintaan kevyesti kypsytetylle kalalle.
- Nigori Rose 2012 (Cabernet Sauvignon),
1890 jeniä (n. 15 euroa). Kertakaikkisen hauska, eloisa, luonnollinen ja
pakoton makea, samea rosee! Sellaisenaan
aurinkoisiin kesäpäiviin tai marjaisten ja kermaisten, ei kuitenkaan liian
raskaiden kakkujen kanssa. Kannattaa varoa, sillä hulahtaa kurkusta alas
todella helposti.
- Tomi no oka kōshū 2010, 3360 jeniä (n.
27 euroa) . Hintahyppäys tuo mukanaan huiman laatuhyppäyksen. Tasapainoinen,
monipuolinen, runsas kōshū, jossa tynnyrikypsytyksen
ansiosta vahvoja aromeita ja upeasti hedelmäisyyttä tukevaa, hillittyä tammea.
Sur lie on tuonut mukanaan umamia: sopii erinomaisesti japanilaisen keittiön vaativillekin mauille.
- Tomi no oka bijou noir 2010, 3675 jeniä (n.
29 euroa). Tuo mieleen hedelmäisen malbecin: mustikkaa, mustaherukkaa; melko
täyteläinen, jämäkkä rakenne, hyvät tanniinit. Kiinnostava kuriositeetti
rypälelajikkeensa kannalta, mutta viini itsessään ei anna perusteita korkealle hinnalle.
Liharuoille, erityisesti juureslisukkeella.
- Tomi no oka chardonnay 2009, 3833 jeniä (n.
31 euroa). Palkittu myös Ranskassa, eikä suotta. Kertakaikkisen upea,
tasapainoinen ja runsas mutta hillitty chardonnay. Toisaalta muistuttaa Burgundin klassikoita, toisaalta paljon omaa. Korkealuokkaisten äyriäisten
kanssa, japanilaisesta keittiöstä myös sushi ja sashimi voisivat toimia
hyvin hillityn tammen ansiosta.
- Tomi no oka (punainen) 2009 (Merlot-Cabernet
Franc-Cabernet Sauvignon-Petit Verdot), 3833 jeniä (n. 31 euroa). Tässäpä kiinnostava
viini! Ei muistuta bordeaux’ta, mutta ei missään tapauksessa uutta
maailmaakaan. Runkoa löytyy, aromimaailma runsas. Erikoisuutena mukana
suutuntumassa umamia, mistä syystä sopii taatusti myös japanilaiselle
keittiölle. Viinintekijä itse väittää sopivan jopa okonomiyakille, mitä en
kokeilematta usko, mutta kestää taatusti soijakastikkeen poikkeukselisen hyvin.
- Tomi (valkoinen) 2010 (Chardonnay),
10 500 jeniä (n. 85 euroa). Kuin Burgundin chardonnayden suurimmat klassikot.
Pitkä, pyöreä, tasapainoinen, puhdaspiirteinen, ei mitään liikaa eikä mitään
liian vähän. Maku ja aromit avautuvat upeasti kerroksittain.
- Tomi (punainen) 2008 (Cabernet
Sauvignon-Merlot-Petit verdot), 12 600 jeniä (n. 102 euroa). Kertakaikkisen
upea punaviini. Erinomainen runko, samettiset tanniinit; tulee vielä hyötymään
kypsytyksestä. Hyvin monipuolinen ja monikerroksellinen, pitkä maku, jossa
korostuvat etenkin tummat marjat ja suklaa. Korkealuokkaisille liharuoille, myös
japanilaisille.
- Tomi Noble d’Or 2002 (Riesling), 52 500
jeniä (n. 420 euroa). Jäljellä vielä pientä hapokkuutta, mutta ei tunnu
vähäisistä hapoista huolimatta tippaakaan raskaalta viiniltä. Upea makea viini
sellaisenaan tai korkealuokkaisten jälkiruokien kanssa. Ylipäänsä arvokkaisiin
hetkiin. Hinta tosin todella pahasti yläkanttiin.
Hintojen
suhteellisuudesta huomautettakoon, että olettaen että viinien hinnat ovat
pysyneet samoina vuosikerrasta toiseen, vuoden 2008 kevään vaihtokurssilla
esimerkiksi Tomi no oka chardonnay olisi maksanut noin 24 euroa (tuohon hintaan
todellinen löytö), syksyn 2012 kurssilla taas 41 euroa (vastaa laatua suurin piirtein, mutta
tästä kovasti ylöspäin on jo liikaa). Jos tämä ei kuulosta paljolta, niin
vertailun vuoksi: Tomi Noble d’Orin vastaavat luvut ovat 325 ja 553 euroa. Se
on jo aika iso muutos.
(MUOKKAUS 8.4.2013: Tutkin arkistoja ja huomasin, että Tomi no okan viinien hinnat ovat itse asiassa olleet aiemmin hieman alempana.)
(MUOKKAUS 8.4.2013: Tutkin arkistoja ja huomasin, että Tomi no okan viinien hinnat ovat itse asiassa olleet aiemmin hieman alempana.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti