Riippumatta
siitä onko kyse huonoista vai hyvistä asioista, odotukset ja todellisuus
kohtaavat harvoin.
Kun
syksyllä kirjoitin ensimmäisestä käynnistäni Osakassa, esitin toiveen uusista
stereotypioista ja lipusta bunraku-nukketeatteriin. Lopulta päätin kuitenkin
mennä katsomaan bunrakua Tokioon, vaikka Osaka onkin teatterimuodon koti.
Stereotypioilta taas olen säästynyt lukuun ottamatta kuulemaani huhua Osakan
mummoista, jotka värjäävät hiuksensa violetiksi, pukeutuvat hupi-T-paitoihin ja
kantavat mukanaan aina ja poikkeuksetta karkkia, jota he kutsuvat "ame-chaniksi", namusiksi.
Kun
sunnuntaina nousin Osakaan matkaavaan junaan, tiesin matkan olevan viimeinen
tänä vuonna ja mahdollisesti viimeinen hyvin, hyvin pitkään aikaan.
Samalla
kyse oli kuitenkin myös ensimmäisistä kerroista. Osaka oli ensimmäinen
japanilainen kaupunki, jossa vierailin. En ikinä tule unohtamaan sitä hetkeä,
kun nousin varovaisesti metroaseman portaat ja edessäni levittäytyi kukintonsa
huipulla olevista kirsikkapuista vaaleanpunaisena hohtava Osakan linnan
puisto. Se oli minun ensimmäinen kokemukseni Japanista. Se on muisto, josta
voisin yhä liikuttua.
Nyt,
lähes kuusi vuotta myöhemmin, monet asiat olivat eri tavalla. Ei ole kevät,
vaan talvi. En ole seurassa, vaan yksin. En edes lähde arvailemaan, miten
paljon parempi japanin kielen taitoni on kuin viimeksi. Yodobashi kameraan
astuessani en enää hämmästele väriloistoa, joka paikasta kuuluvia mainosääniä
ja päällekkäisiä musiikkeja. Olen jo tottunut niihin.
Tällä
kertaa Osakan puiston kirsikkapuut levittivät oksiaan mitään kantamatta, mutta mutta
linnaa tyynenä ympäröivän vallihaudan rauhallinen vesi heijasti taivaan sineä.
Linnan edessä taikuri esitti temppuja, ja kun istuin hetkeksi penkille
nauttimaan lämmintä kahvia, viereeni istui vanha mies, joka alkoi puhua minulle
englantia mutta vaihtoi japaniin kuultuani, että opiskelen japania.
Kun
poistuin puistosta ja nousin metroon, seinältä katsoi – kukas muukaan kuin
Reifu Seegerusutamu, jonka monet tosin tuntevat paremmin nimellä Leif Segerstam.
Tilanne tuntui niin absurdilta, että otin julisteesta valokuvan. Vieressäni
istuva mies puolestaan kuvasi vastapäätä meitä kengännauhojaan solmivaa
hopparia. Hopparin noustua pois mies esitteli minulle ylpeänä otostaan. Hän ei
selvästikään puhunut sanaakaan englantia, mutta yritti kommunikoida kanssani
osoittamalla omaa konserttimainostaan. Olinko minäkin menossa samaan
konserttiin? Uskaltauduin puhumaan japaniksi, ja kävimme lyhyen keskustelun
konserteista ja valokuvista.
Aivan
kuin kuusi vuotta sitten. Ensimmäinen kosketukseni japanilaisiin tapahtui
lentokoneessa, jossa nuorimies alkoi kysellä matkastani englanniksi – ei kovin
vahvaksi englanniksi, mutta englanniksi kuitenkin.
Havahduin
siihen, että ei kukaan ole lähestynyt minua tällä tavalla Japanissa sitten
ensimmäisen kertani Osakassa.
Vierailu
Tennoojin temppelissä osoitti ennen kaikkea, että Kioton temppelit kyllä
riittävät minulle. Niinpä suuntasinkin Freds Cafehen – kahvilaan, jonka
toasteihin miellyin neljä vuotta sitten – ja jatkoin sieltä urbaanimpaan
ympäristöön, Den Den Towniin tai "Osakan Akihabaraan", kuten sitä myös
kutsutaan. Kyse on Tokion Akihabaran kaltaisesta elektroniikka- ja
fanitavaraliikkeiden sumasta, joskaan ihan oikean Akihabaran tasolle Den Den
Town ei yllä. Ostin Nintendo-pelejä, joita olen viimeksi pelannut joskus
lapsena. Tällä kertaa ne olivat japaniksi.
Mielessäni
ajatus siitä, että kertani saattaa olla viimeinen, päätin lopettaa matkani
Nanbaan. Kahdella edellisellä kerralla seuralaiseni alkoi voida pahoin. Nyt
olin ensimmäistä kertaa täällä yksin.
Ihmisten
paljoudessa ja iloisuudessa oli jotain, mitä teki hyvää katsella ulkopuolelta
mutta mihin en päässyt sisälle. Katselin valomainosta, jossa mies piteli
käsissään hymyillen kuohuvaa tuoppia. Päädyin lopulta tapaamaan viimeistä
kertaa Glico-miestä, joka heijastui valotaulussa aivan yhtä voitonvarmana kuin
ennenkin.
Toisin
kuin japanilaiset, minä en ole ikinä onnistunut nukkumaan junassa. Tällä kertaa
torkahdin kuitenkin oikeasti hetkeksi. Junan ikkunasta heijastuvat, salamana
ohi kiitävät valomainokset muistuttivat
riipaisevalla tavalla siitä, mitä tarkoittaakaan ihmisen elämässä
sellainen asia kuin aika.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti